مشـاوره ، آمــــوزش ، پژوهـــش

گروه صنعت و مدیریت ایرافا

10 مورد که موفقیت را از کارآفرین دور می‌کند

وقتی که ما در مورد بازی فوتبال، انتخابات و یا یک سفر کارآفرینی صحبت می­کنیم، حتماً یک برنده و یک بازنده وجود دارد.

می­خواهید که احتمال کارآفرین موفق شدن را افزایش دهید؟ شما باید از موارد زیر شروع کنید. این ده مورد چیزهایی هستند که هرگز نباید انجام دهید:
1-حسود بودن
دیدن افراد موفق در اطرافتان باعث تحریک شما می‌شود، حتی اگر آن­ها رقبای شما باشند. شما بایستی این را درک کنید که هر فردی توانایی موفق شدن را دارد و هدر دادن زمان در توجه و تمرکز بر موفقیت و دستاوردهای دیگران، تنها باعث انحراف شما از پیشرفت می‌شود.
2-به عقب نگاه کردن
شما می­روید تا با دوران سخت، تصمیم­گیری­های دشوار و احتمالاً شکست در برخی موارد روبرو شوید. اجازه ندهید که ضربه­های کوچک در مسیر حرکت باعث توقف شما از پیشرفت شوند. راه­هایی را پیدا کنید تا در مشکلات و سختی بتوانید مانور دهید و در مسیر خود به سمت هدف و موفقیت حرکت کنید و هیچگاه به عقب و گذشته نگاه نکنید.
3-بهانه آوردن
اگر شما تصمیم نادرستی گرفتید و کاری را اشتباه انجام دادید، خودتان مسئول آن هستید، پس آن را بپذیرید. اگر چیزی خارج از طرح و برنامه صورت گرفته، انجام شد، بهانه‌جویی نکنید. به دنبال علت مشکل باشید و آن را از میان بردارید تا درس ارزشمندی از آن یاد بگیرید. اگر شما مشکل را تشخیص دادید و آن را قبول کردید، هیچگاه دوباره اشتباه مشابهی را تکرار نخواهید کرد. اگر شما به طور مداوم برای اشتباهتان بهانه بیاورید، شما به انجام دادن آن اشتباه ادامه خواهید داد؛ زیرا شما ریشه آن اشتباه را تشخیص نداده‌اید.
4-به یادگیری پایان دادن
سن و سال شما، تعداد سال‌های تجربه شما و سطح موفقیت شما نباید مانع یادگیری شما باشند. هیچ کسی در این کره خاکی وجود ندارد که همه چیز را بداند. همه ما می‌توانیم به یادگیری ادامه دهیم و از دیگر کارآفرینان موفق، الهام و درس‌هایی را یاد بگیریم.
5-با افراد منفی همکاری کردن
افرادی که همیشه در حال بهانه­جوئی هستند، شکایت می­کنند و دید منفی دارند مانند طاعون هستند و باید از آنها دوری کرد. ما همه افرادی با چنین خصوصیاتی را می‌شناسیم. مهم نیست که شما چه بگویید و یا شرایط به چه صورت باشد، آنها همیشه منفی هستند. چنین افرادی شبیه سرطان هستند و هاله‌های منفی آنها بر شما اثر سوء می‌گذارد. اطراف خود را با افرادی همفکر و همانند خود پر کنید که بر روی آنچه شما فکر و تمرکز می‌کنید، آنها هم تمرکز کنند.

6-بدون برنامه بیدار شدن و روز را آغاز کردن
مدیریت زمان، بخش سخت و دشوار کارآفرین بودن است. ساعات زیادی در روز وجود دارد تا شما به آن کارایی که برای دانستن اهدافتان و کارهایی که قبل از شروع کارتان مورد نیاز است، برسید. اگر شما تلاش می­کنید تا خود را روزانه خلق کنید، دچار مشکل می‌شوید. هر روز را با طرح­ریزی و برنامه­ریزی لیست کارهای روزهای دیگر به پایان برسانید.
7-ترسیدن از ایجاد تغییر و وفق پیدا کردن
شما نیاز دارید که بتوانید برنامه­ها و استراتژی­های­تان را تنظیم و تعدیل کنید، زیرا شانس بسیار خوبی برای سازگاری شما با موفق ماندن در آینده وجود دارد. تصور کنید اگر اپل  هیچگاه با ایجاد تغییر، سازگار نمی‌شد و تنها به ساختن کامپیوتر ادامه می‌داد، چه می‌شد؟ بعد از تولید کردن ipad شروع به ایجاد تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و اکنون اولین تکنولوژی قابل پوشیدن (به صورت عینک، ساعت، دستبند و …) خود کرد. زمانی اپل تنها شرکت کامپیوتری بود، اما در حال حاضر یک نیروگاه لوازم الکترونیکی است.
8-فقط در مورد چیزی صحبت کردن و عمل نکردن
کارآفرینان موفق عقب‌نشینی نمی‌کنند . در مورد کارهایی که می­خواهند در آینده انجام دهند، صحبت می کنند. آنها برنامه­ریزی می­کنند، آن را دنبال و در نهایت تسخیر می­کنند. هیچ چیزی تنها با صحبت کردن در مورد آن به دست نمی‌آید و هیچ کسی تنها با حرف زدن شما­، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.
9-تمرکز صرف بر روی پول
به جای اینکه فقط به دنبال پول باشید، بر روی ایجاد محصولات و خدماتی متفاوت، تمرکز کنید. اگر این کار را انجام دهید، پول خود می آید. من دروغگو هستم اگر بگویم که هدف از شرکت، به دست آوردن پول نیست، اما تمرکز بر روی ایجاد خدمات عالی، مسیر به دست آوردن پول را هموار می‌کند.
10-اجازه دادن به شکست تا شما را متوقف کند
اکثر آمارها نشان می‌دهند که از هر 110 کسب و کار جدید، 8 تا از آنها با شکست روبرو می‌شود. کارآفرینان موفق در مسیری که می‌دانند احتمال شکست وجود دارد، وارد می‌شوند. اگر آنها شکست خوردند، آن را به عنوان بخشی از رشد خود می‌بینند و کسب و کار خود را حفظ می‌کنند.


“جیم دایسون” نمونه خوبی است؛ او چندین بار شکست خورد، اما در نهایت موفق شد و تبدیل به بزرگترین فروشنده محصولات مکشی در امریکا شد. او اکنون دارایی بالغ بر 4.5 میلیون دلار دارد؛ زیرا هرگز نگذاشت شکست وی را متوقف کند.
چه چیزهای دیگری وجود دارد که کارآفرینان موفق نباید انجام دهند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *