مشـاوره ، آمــــوزش ، پژوهـــش

گروه صنعت و مدیریت ایرافا

معماری سایت چیست؟

معماری سایت چیست؟

به بیان ساده معماری سایت به معنای ساختار سایت شما است. یعنی اینکه صفحات سایت شما به چه شکل طراحی شده‌اند و این صفحات چگونه به هم مرتبط هستند. به‌عنوان‌مثال: دسته‌بندی و گروه‌بندی محتوای سایت باید به شکلی باشد که دسترسی کاربران و مدیران سایت به آن راحت باشد. مطمئناً اگر سایت بدون نظم و اصول درست طراحی شود با مشکل روبه‌رو می‌شود و توسط خزنده‌ها یا کراول‌های گوگل به‌درستی بررسی نمی‌شود و این عامل باعث کاهش سئو و بهینه‌سازی سایت می‌شود.

درواقع معماری سایت مربوط به سئو داخلی سایت است و اگر به‌درستی انجام شود تاثیر بسیار زیادی در بهبود سئو سایت و موفقیت برند شما دارد. یک معماری درست و مناسب به کاربران شما این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر به صفحات مختلف سایت شما دسترسی داشته باشند که این خود درست بودن لینک‌دهی داخلی سایت شمارا نشان می‌دهد.

همچنین معماری درست وب‌سایت این امکان را به ربات‌های خزنده و کراول‌های گوگل می‌دهد تا به‌آسانی در قسمت‌های مختلف سایت شما جست‌وجو و Crawl کنند و اطلاعات موردنظر خود را به‌دست آورند. که این کار تأثیر بسیار زیادی در سئو و بهینه‌سازی سایت شما دارد.

معماری سایت چیست

چند نکته مهم را با هم بررسی کنیم

در این بخش قصد داریم مهم‌ترین نکات برای بهبود معماری سایت را بررسی کنیم. اولین نکته مهم که در بهینه‌سازی ساختار سایت مهم است معماری یا ساختار سایت است.

می‌توان سایت را به یک گراف یا هرم تشبیه کرد که صفحه اصلی آن در رأس یا ریشه این گراف قرار دارد و این صفحه اصلی خود از چند زیرمجموعه تشکیل‌شده است که هر زیرمجموعه نیز خود از چند زیرمجموعه دیگر ساخته‌شده است. بنابراین طبق توضیحات داده‌شده دانستیم که معماری وب‌سایت به شکل سلسله مراتبی است.

بنابراین برای درک بهتر این معماری باید دسته‌بندی ها را به شکلی سازمان‌دهی کنیم که درک آن برای مخاطب و همچنین خزنده‌های موتور جست‌وجو راحت باشد. برای اینکه شما بتوانید معماری وب‌سایت خود را به شکل مناسبی ایجاد کنید بهتر است که با دو مفهوم معماری سایت عمیق و معماری سایت مسطح آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *